Sunday, September 28, 2014

Sila Jeles! : Water Rafting + Caving + Swimming in Perak!

Assalamualaikum.. 

 hello world. Yet again, do u still remember us? part of nature lovers and yes we are in love with nature! kali ni aku nak story pasal best experience ever. and tak kan serik nak pergi lagi!! pengalaman Water rafting + Caving + Mandi-Manda kat Lata Kinjang.


Description


Location: Gua Tempurung, Gopeng - Lata Kinjang,Tapah. PERAK
Date of Event: 27 Sept 2014 - 28 Sept 2014
Fees: RM200 (including foods, minyak kete, tol, homestay, and activity
Level: Intermediate

Participated by:
- Geng Ex-UiTM : Iz, Yus, Basyar, Sarah, Pika, Amer, Sha, Wan Saliman, Wan Langkawi, Linda, Hanif, Chik & Daus
- Geng UTM : Chik, Zatty, Bella (Sorry Chik.. ko dah tak virgin UiTM lagi)

Alkisah nye, balik keje aku terus kemas ape yang patut. set jam pukul 3am.. sebab nak kena kejut man ni. tapi alih2 pukul 1.40am aku plak yg terkejut, he had involved in an accident!  aku and linda pun pening sebab he supposed to fetch us to go to Gopeng as planned before. Message Amer, die dah sampai Shah Alam. choi sangat! kete orang lain semua da penuh, nak taknak.. setelah wat solat istikharah semua, aku and Linda pun bawak hero! yosh.. he is my hero! as always. hewhew. and then, kitorang semua berkumpul kat R&R Tg. Malim. (Btw, ni 1st experience aku drive luar KL and Selangor. hahah. redah je lah. Wa hati kental beb!


Bila semua orang dah sampai, dah solat subuh..macam biasa la sesi suai kenal + sesi jejak kasih semua ade.. paling penting sekali aku dah lapar sesangat and aku nak sarap.

muke linda separuh je.. sorry >,<
#Credit to Cik Sarah for the delicious nasi lemak yg kat mane2 pun memang tak same dengan Sarah wat. sedapp sesangat!
 Lepas semua dah settle, kitorang pun heading to Gopeng dengan lajunya. Peh, aku bawak 120km/h - 150km/h kot nak keja keter dorang. Lajunyee...

Akhirnya sampai jugak la kitorang ke Gua Tempurung sana.. blah blah blah, after simple discussion dengan pihak pengurusan, kitorang pun ber-water rafting dengan 'happy'nye. kenal la jugak dengan bebudak UTP (K, fine.. umur dorang 22 tahun keyh). 


Oleh sebab takde sape yang ade Go-Pro, and tak sanggup nak menjahanamkan handphone canggih + camera memasing yang tak water proof, kitorang redah gak beb naik lori macam lembu korban reramai dengan hati yang sebak sebab takde camera nak merakam detik-detik indah tu. Sebab ape indah? sebab bile aku pandang gunung dan hutan tu la aku lupe semua pasal KL, pasal kerja, pasal Bos aku, tapi bile pandang balik dalam lori.. tengok muke Amer, muke Basyar, muke Wan.. hmm, Maju dengan aku memang tak dapat dipisahkan sebab muke dorang muke Ex and muke staff Maju. haha. whatever la~









Ok sekarang kite citer pengalaman naik lori, best sangat! sebijik macam lembu korban.. macam pendatang tanpa izin kengkadang tu ade gak. haha. kejap kekiri kejap kekanan. macam main game pun yer.. elak2 pokok. adventurous sangat uols!! thumbs up!!






Akhirnya sampai ke tempat water rafting - simple briefing dari abang2 instructor. pilih team member. and start activity! yey!! hurey! best..best.. best..best sangat. Ups sebelum tu aku ade mengayat abang instructor nak mintak amek pic kitorang nanti sebab kitorang takde camera


Aktiviti 1: Water Rafting ni best sebab best. memang best. sorry aku terpaksa sebut banyak kali pasal best tu sebab.. ia memang best! sesekali berselang seli dengan jeritan halus bila terlanggar batu and nak terjatuh, tapi sebab kaki dah selit.. so kire selamat lagi la. huahuahua. ayat biasa dengar (jump-jump! boom-boom! move to front! on the job! hold the line! hi-5! paddle forward.. backward) ni kira standard la.. macam2 gaya ada.. sepanjang water rafting aku hanya mampu tergelak bila ade team lain yg jatuh dari boat. haha. geng aku je steady! and ade mase, kitorang anchoring kat satu2 tempat.. memandi.. minum air.. amek2 gambar jap. nasib baik ade taw camera! kalau tak rugi je datang jejauh tapi takde memory. resolution picture kureng pun kureng la..asal boleh!












Dah habis activity rafting, move-move masuk lori balik and balik ke Main Site. dalam lori ade sesi amek2 gambar lagi..pakai phone camera budak UTP umur 22thun. exchange phone number la jugak.. nak whatsapp gambar. ha, mule la tu nak fikir yang bukan2..






sampai sana.. waktu lunch.. jap gi pukul 2.45 start activity caving kat Gua Tempurung.


Aktivity 2: Caving. ni SO-SO je.. sebab dah penat rafting, nak-nak pulak naik tangga yg berjuta (ok, tipu) tengok stalactite, stalagmite, sarang kelawar and so on. come on la! haha. some of us are included in acrophobia people. including me of course. pening kepala.. naik tempat tinggi, tengok bawah.. perh.... eii.. seram! tapi takpe, we should and must to overcome our fear!  dah naik tangga yang berjuta kena  turun balik plak, pastu kena merangkak bawah bebatu stalactite tu,. dah la kaki aku steel, mau tak lebam sesikit. tapi kejap je, da hilang pun. hik3






Aktiviti 3: BBQ time.. malam tu jugak lepas semua dah mandi, dah solat jamak takdim baqhang.. makan time la ape lagi.. BBQ. kite ade nasi goreng sedap. Roasted Chicken, Roasted Fish, Roasted Pumpkin, Roasted Sausage and banyak la lagi. semua sedap. tapi boleh makan sikit je. sebab penat. habis makan, lepak2 jap.. borak2.. masuk tidur sebab esok kite semua nak bangun awal ^_^

(Gambar takde lagi.. nanti update lain)


Aktiviti 4: Swimming at Lata KInjang.


Sesekali lalu Perak, nampak waterfall cantik tahap takhengat.. tak pernah lak terfikir nak mandi kat sane.. tapi kali ni kite dapat mandi sane. yesh!! Sampai je port best, setting tempat nak menghampar makanan.. bukak dapur nak masak.. setting barang2 nak masak.. ouf.. maafkan saya, aku tolong kejap je sebab pastu aku g naik tangga ke jambatan gantung jadi instant photographer kat yus and basyar.. boleh jer.. aku takde hal munyer.. (teringat kat ayat pika.. takde gule munyer mase zaman study dulu.hik3)  pastu turun bawah balik, lunch pulak. pastu kitorang main kat slide tepi air terjun tu, bawah tu dalam kot.. tak jejak kaki..tak taw la dalam takat mana. perh.. best..best..2-3 kali aku terjun dari slide tu sampai ade skali tu tercabut tudung. terus tak wat dah. haha. Owemgeee....dah lah tak pandai berenang, tapi nafsu nak berhibur tu takhengat. kan tadi aku dah bagitaw aku hati kental, agak2 lemas.. kawan2 ada ape boleh selamatkan, tapi kalau tak selamat gak.. emm.. dah takdir. redha je la. ye dak?hehe..







dah kenapa 2 orang kat belakang tu. haha




Pastu Linda and Sha ajak naik atas ke jambatang gantung lagi nak amek gambar, pegi la.. sesekali kan.. hehe. sampai atas, ,masa kitorang nak amek gambar.. ade geng2 mamat ni dok goyang2 jambatan, aku ni jarang sound orang.. tapi ntah camne tah.. laju je mulut ni nak marah time tu " macam orang takde adab, nak lalu..lalu je la.. goyang2 plak" dorang takde lak sound balik, just lalu. kitorang sambung photo shoot, tetibe dengar ade orang jerit2 dari bawah suruh amek gambar dorang.. layan je la. dah otw nak turun bawah, bebudak yg kat bawah tadi tahan.. cuak gak memule.. tapi sebab perasan budak pakai seluar biru tu.. lega sikit. nak mintak gambar. sempat la jugak beramah mesra jap, budak2 UTP.. umur 20thn. mungkin muke kitorang ni sweet 17 gitu.. nasib baik tak bagi no.fon. haha. bluetooth gambar je.

selingan jer.. takde kaitan dengan story kat atas. :p
In the middle, mase nak turun bawah.. jumpe geng bebudak yg kena marah tu.. ape lagi jalan laju2 la.. speed up. haha. dorang tanye gak.. nape kitorang jalan laju sangat, sorry aku tak dengar.. >,< hah sampai situ jela.. in conclusion kitorang semua selamat.

Ok abeh dah activity kite.. pastu siap2 tukar baju, amek gambar 2-3 round.. semua balik ikut jalan balik memasing. ade yang sampai KL sambung lepak lagi, aku and linda heading to Ipoh pulak nak jumpe Rizqillah a.k.a anak buah linda.. omey angat!





blur sangat. haha.. lantak pi laa

Notes: Hah.. aku letak pic yg mane ade kat aku je.. byk dlm DSLR Yus and Amer.ok.. tu je.bubye! 


# Korang boleh jugak usha story kat sini CIKPUANYUZ :)


Next Episode : Gunung Tampin, N9

2 comments:

Comment dulu... baru la Geng, baru la rare!