Tuesday, August 23, 2016

Hanna #SoloGeoHikers : Dari KL ke Kelate (3 in 1 : Baha - Ayam - Stong)

Assalamualaikum.. ore kelate, kawe mari dari KL ni boh. ke guaner?

29 July 2016

9.50pm – Bus to Hentian Gua Musang

First time travel ke sebuah negeri asing.. dari KL ke Klate boh.. guaner nih? Redah je laa.. kata hati kental. Kan?


4.00am – Hentian Bas Machang

- So bad, so sad.. terlepas Hentian Gua Musang. Tertidur? Hurm.. every R&R aku bangun..Cuma aku tak dengar suara pakcik bas tu kot, almaklum 1st time naik bas pi Kelate nih..
- tapi tu la kan.. takdir membawa aku ke satu perhentian yg lagi jauh. Iaitu Hentian Bas Machang.. 2 jam jauh dari Hentian Gua Musang. 
- Masa tu.. aku mmg speechless, nak nanges tu tak mungkin sbb bukan hati tisu. Nak marah.. marah siapa? Nak ketawa.. tapi sbb apa? Terus berfikir dengan lagak seorang pahlawan, call wani? tu pun ada gak call, tapi…tak angkat. hurm confirm tidur mati. call Abe.. call fifi.. (mengadu! Mengadu time) huargh.. ak da ckp kan, taknak piiiii!
- Selepas call abe, abe bagi suggestion naik ketapi kt Tanah Merah ke Dabong.. tp mula tu, aku plan nak tunggu station bus Machang tu bukak kul 8 am nanti. Naik bus balik KL je… Amie ade whatsapp, start tracking pukul 10am. Tapi sempat ke aku nak kejar?
- ada abang teksi sudi nak bawak ke Dabong for rm150 tapi lepas tu die try nego rm80. Hurm. Balik KL baru rm44 tau… Facebook Gasp Emoticon
- ada kakak tu sudi tumpangkan ke KTM Tanah Merah, tapi dia cakap.. takut tempat tu tutup lagi.. tempat tu sunyi.. I was just, at that time… ‘hurmmmm…tak berani ambil risiko besar’.
- sigh~ and keep thinking Sleepy smiley

6.00am – heading to Tanah Merah KTM station

- Azan subuh.. bagi ilham untuk aku teruskan perjalanan. Alang2 aku dah sampai Kelate  nih, rugi tak redah.. so, aku ketuk tingkap pakcik teksi yg… at first aku rase “pervert”, tp tu je la pilihan yg ada..the one and only taxi at that time.

6.16am – arrived

- pakcik anta pi station KTM Tanah Merah, dah la teman aku kejap.. since that place mmg kosong.. takde orang. Bagi diskaun rm5 lagi sbb kesian aku sorang2. Kah3.. lesson nye : don’t judge anyone! Ini KEBAIKAN PERTAMA!
- tunggu KTM Tanah Merah beroperasi mcm menunggu bulan jatuh ke riba.
- surau tutup.. solat la kat mane2 pun.. bukan ada orang pun. hahaha

7.20am – asking the KTM’s uncle

- baru nampak kelibat pakcik KTM nak bukak pintu office, terus tanya.. Train ke Dabong.. kul berapa? Pakcik tu jawab.. pukul 11.00am
- I was just like “erkkk..” krik krik.. final decision made : Nak balik KL jugak la mcm ni.. sbb dah janji dgn Saufi jumpa dorang kt Dabong pukul 7.00am. nanges~ nanges~ dalam hati. Babai Stong!
- teksi pun tak de.. nampak café bukak, dengan tanpa segan silunya.. aku try survive “pakcik.. station bus express kat mana ye? Jauh tak? Boleh tak tolong anta sy ke sana.. sy nak balik KL la.. sy bayar duit minyak” and bla bla bla. Pakcik tu dengan baik hati hantar aku, and it was FOR FREE. Ini KEBAIKAN KEDUA!

8.00am – hentian bas Tanah Merah

- sampai dah ke hentian bus Tanah Merah, ada pasar tani.. since kaunter ticket tak bukak lagi.. aku jenjalan usha gerai2 sambil acah backpackers sikit. Hiks.
- in the middle of eating nasi kerabu kat satu sudut bumi Kelate, abe call and bagi cadangan.. dari aku balik KL, baik aku pi travel kt Kota Bharu ke.. tidur hotel and so on. Aku pun jadi “wow…” , suka cadangan itu dan mula bertukar fikiran.
- tak lama tu, sopi whatsapp and asked me to just take the train to Dabong even it was at 11am. Diorang akan tunggu.
- makcik kaunter bas sampai and tegur aku.. aku pun menceritakan situasi unik aku. And aku tanya, ada teksi or bus tak lalu depan ni.. makcik tu offer nak hantar aku ke KTM semula.. and it was FOR FREE. Ini KEBAIKAN KETIGA!

9.10am – back to KTM Station

- beli tiket.. and mereput tunggu jam 11.00am sampai tertidur2.. lantak la orang nak cakap ape pun, aku mengantuk sangat2! hahaha

11.00am – heading to Dabong KTM Station

- dalam perjalanan selama 2 jam ni.. I was entertained by two kind man. Pakcik2 conductor KTM. Ala2 tourist guide la ni.. aku happy sangat dengan kehadiran aku di bumi Kelate ni walau agak susah pada mula tu, tapi disambut baik oleh semua orang. Nanges~ nanges~ dalam hati. Ini KEBAIKAN KEEMPAT!



1.45pm – Arrived

- tak lama tu Uncle Adam ( guider) sampai and fetch me up + beberapa orang lelaki lagi (team lain)

2.00pm – Start tracking to the peak of Stong Waterfall
- say hai to every one.
- layan track santai tak santai sangat… penat.. penat jugak

4.00pm – arrived at the peak of Stong Waterfall.

30 July 2016

8.40am – Start hiking from Kem Baha
10.19am – Last Water Check Point

- in between ke puncak Gunung Baha ni.. since aku pun dah start hiking alone (Budak degil mmg mcm ni tau) , bertembung dengan satu team lain. Sembang dengan guide ni.. : Man Dabong.. huk alorh, guaner be.. kito kawe denge mu kat fb lamo doh. Hiks. Kecik je dunia gunung nih. Pusing2 je.. eh eh.. kawe doh kito nih.

12.15pm – Puncak Gunung Baha
- beramah mesra dengan team tadi tu.. sbb team aku ramai standby kat bawah.. rehat2.
- aku pun dok ber “pakcik.. pakcik” dgn sorang pakcik ni... Tahu tak siapa? Timbalan Pengarah KPDNKK Perak.. En. Halis. seorang yg humble, friendly, low profile.. yang penting nature lover!.


1.10pm – hiking to Gunung Ayam

1.50pm – Puncak Gunung Ayam


2.00pm – turun ke simpang in between Gunung Ayam and Gunung Stong


3.30pm – Puncak Gunung Stong


4.12pm – heading back to Camp Site (Kem Baha)

5.15pm – Gua Bogor

6.45pm – sampai Kem Baha



Malam layan BBQ



31 July 2016

 ** Layan sunrise 6.30am - 7.30am
layan sunrise
SubhanAllah.. awan karpet.. perhhh~




terjumpa Syu... lineup team #Ohana > misi Gunung Stong
Drone atas pokok aka Saufi
10.45am – Start tracking to the starting point

Shoot ke Starting Point mmg best, sbb menurun je.. haha. Tp sakit gak lutut..

11.20am – sampai Resort

- Encik Halis offer balik KL sekali, tapi aku dah plan nak pegi Pasir Mas. Hiks
- selepas beliau balik, aku bertegur sapa dgn sorang lagi G.O ni.. keje kt mahkamah. Taktau la jawatan ape.. HAKIM agak nye.. sbb team dorang, bukan calang2.. penguatkuasa KPDNKK, and ape tah lagi.. semua Government Officer la kirenye.. perh…~ ade keje kosong tak?

2.30pm – taking train to Pasir Mas

- terbaring2 kat kerusi KTM tu.. penat 1 hal.. tunggu train yg lambat 1 hal.. sampai la budak2 sekolah balik, baru sis behave sikit. Hiks.

5.00pm – Arrived!

- saka sudah mari.. selepas makan nasi lemak burung puyuh, layan pulak mee celup.. lepas tu teringin pulak roti titap. Pekena plak dengan jus tembikai. Tak cukup? Tambah limau ais.. mati lanakkkk.. naik gunung turun 2 kg.. turun gunung naik 5 kg. lapar gila.. lapa sangat..

7.30pm – Masjid

- solat and lepak jap.
- “goodbye” time dengan Kak Wati and Kak Sanah.

8.45pm – Bus balik KL

- sampai kat R&R mana tah dalam pukul 2.00am kot, turun beli air mineral.. dahaga sangat rasa.. baru perasan dlm bus (sbb masa mamat tu naik, aku tidur).. pastu dia turun R&R dulu..
- so, aku duduk sebelah sorang mamat ni.. aku da la mengantuk ni, boleh pulak dia ajak sembang. aku layan gitu2 je.. tak baik sombong2 dengan orang. Tapi lepas tu.. kroohh~ tido. Hahaha
- sampai KL pukul 5.40am

berakhir sudah misi ku bersahabat dengan alam di bumi Kelantan

**Okey.. layan #hannavlogstory ... cuma ade certain video, I tak selit sekali. cukup jadi kenangan aku je. okbai~**


Sekian,

#HannaGeoHIkers @ #HannaMountaineer

(ingat tau.. hashtag ni aku punya, kalau sape berani guna.. aku starlight dahi dia!)


No comments:

Post a Comment

Comment dulu... baru la Geng, baru la rare!