Wednesday, August 10, 2016

MisiPewaiRAYAGeoHikers #teamKORGA 3D 2N (15-17 July 2016)

Assalamualaikum

Simple Description

Date : 15 July 2016 - 17 July 2016 @ 10-12 Syawal 1437 A.H
Line Up : Man, Radz, Alif, Sam, Bobby, Taufiq, Amri + Hanna
Guider : Tantari Dangburi
Starting Point : Ulu Kinta Dam, Perak
Height:
    - Gunung Korbu (2183 meter)
    - Gunung Gayong (2173 meter)

Gunung Korbu merupakan gunung kedua tertinggi selepas Gunung Tahan di Semenanjung Malaysia.. perh ayat, nak bahasa baku. coi~

Hey guys! And…


Puncak Gayong je ade gmbr ramai2.. mcm mane boleh lupe nak snap kt puncak korbu

Setelah beberapa minggu berlalu, baru lah wujud entry ini.

#MisiLayanPewaiRAYAdiKORGA combination of several team iaitu GeoHikers #teamKORGA feat #SolarHikers and #KuraKuraMalu . ini team pewai bro. haha. Bro sbb? aku seorang je “bro”, kena jadi bro jugak la camni.. ye tak? Ke cane? Ke...... cane?

Simple je story line.. sbb aku sebenor nye dah lupa hari kejadian.. kah3. 
Berat nangnang la gini. Cuma serik tu masih ada. So, nak repeat dalam waktu terdekat ni.. hiks, nanti dulu la kot.. Facebook Tounge Out Emoticon



Itnenary

malam 14 July 2016 ..

11.00pm - Heading to Shah Alam 

- to Meru (ambil tshirt GeoHikers #teamKorga) to R&R Rawang to Ipoh (masjid Tg Rambutan) .. sampai dalam pukul 4.00am
- lepak tidur masjid la ape lagi.. nyamuk banyak nyeee lahai. Layan je laa… ngantok gile baii. Padehal dalam kete pun, aku sempat gak lelaps. Kah3

15 July 2016

8.00am – packing ration nak bawak naik gunung.

- Tak lama tu, abg bob sampai dengan lori.. so #teamKORGA bersuai kenal dgn abg bob (guider)
- pahtu pegi sarapan + prepare lunch pack. Perh.. pagi2 layan nasi kerabu.. confirm la pancit awai. Hahaha.. mapuh la lagu ni..




9.20am - Start hiking from Starting Point (Ulu Kinta Dam)

- santai tak santai sangat, penat gak.. lagi2 tadi makan nasi kerabu kan? Salah kan nasi kerabu kalau pewai. Hiks
- lame dah tak hiking , last gunung ledang bulan lepas.. lepas tu puasa kan. Pastu mane ade training.. ni pakat redah je.. nature lover la katekan.. kaki redah. Hati kental. Kuat mcm? Harimau! Aumm.
- 1 jam pertama tu.. mcm2 laa ayat down yg keluar.. kan best dok umah je.., kan aku dah cakap, aku malas nak join… kenapa ajak aku? wey.. aku malas nak jalan laa.. wey.. and weyh lagi. Hiks.
- Bersabar lah jejaka2 katang itu..memberi semangat utk aku teruskan perjalanan.. sebelum enjin betul2 panas tu. Almaklum laa.. ini kerja gila.. redah track yg agak hardcore tp tak training!



Sebelum XPDC
10.20amDataran Pacat

- sampai tempat lepak 1st. take fiveee! Sebelum teruskan perjalanan.. sap kok lu se tang!

12.20pmAir Terjun Balak

- sampai air terjun nih, molek kira nya kite makan dulu. aku makan cloud 9 je kot.. dah penat2 ni tak larat nak makan berat. Lagipun, kenyang nasi kerabu pagi tadi.






.. maka makan lah mereka selahap2 nya.. termasuk lah lunch pack aku, terpaksa aku sedekahkan kepada Sam.. Lunch pack dia? dia punya.. lunch pack aku? pun dia sapu. dia asyik usha lunch pack aku je tau, sejak aku keluarkan dari bag tadi.. aku tak sampai ati nak biarkan, sbb dia nampak kebulur sangat. Kah3. Ok bai!
syahdu muka diaaa.. kenapa begitu abg man?

saka sam!
- teruskan pendakian mencanak ke Kem Seroja.


3.00pm Kem Seroja

- take fivee lagi.. no.. no.. take 30min kot, sbb aku sempat tidur ala2 sleeping beauty ontrek.. bersandarkan pokok.
- in between nak ke Kem Kijang ni.. tetibe kitorang dengar “roar”, bunyi harimau.. mcm dekat sangat.. semua terus duduk. Asah senjata.. aku tengok je laa.. hero ramai.. takkan takleh jage heroin sorang, kan? Ke cane? hiks.
- abg bob and alif usha line kat depan.. perh.. hero sejati kite.. 
- dekat 40min, standby.. baru la meneruskan perjalanan dengan berwaspada.  abg bob, suruh aku the only “bro” kat situ.. jalan tengah2.
- Lame gak usha line clear or tak sebelum start tracking tu, hujan dah start turun balik.. sebenar nya ini bukan redah hutan je, redah hujan jugak. 2 in 1.

M.O.T.D
5.00pm Kem Kijang (Camp Site)

- yoshh~ akhirnya sampai juga kita kat Kem Kijang. Hujan memang hujan laa..termasuk dihujani lebah di mana2.. abg Man kena sengggattt 4 x sepanjang xpdc ini.. aku kena sengaat sekali masa kt air terjun tadi, bengkak gak tangan kiri. Tp lama2 tu ok laaa~
- set up ground and fly.. Mandi. Solat. Masak. Makan.
- Menu dinner : Nasi + rendang ayam + sambal telur + teh o






*******************************************************************

16 July 2016

7.40amDaypack hiking to the peak of Mount Korbu + Gayong

- Breakfast : Nasi Goreng (masak malam td.. )

selamat pagi sayang.. gigi kau kuneng kuneng..
mungkin kau lupa berus gigi,
senyum kau macam kambing, nafas kau bau kuda
jangan marah, nanti tikus meradang
lalala malu la.. malula..

bangun dah semua.. kemas barang ape patut, bawak barang2 daypack je.. plan asal nak camping kat puncak Korbu, tp mlm tadi bincang.. tukar plan, lagi satu sbb hujan.. so kite naik daypack je..

hey awak.. sudi tak awak jalan dengan saya? Cia! Last nye jalan sorang2 juger…

9.30amLast Water Check Point

Take ten.. asik take five je.. skrg take ten. amik stock air nak shoot ke peak + sap kok lu.. dorang ni mmg tau.. asal parking je… confirm berasap. Layan je laa~





10.30amPuncak Botak

again...! Take ten.. pewai woi. Pasni nak shoot ke Puncak Chuban.. ianya mcm tidak berjodoh dengan aku, sebab masa shoot ke peak, aku tak tau yg mana Puncak Chuban.. budak2 ni tak perasan yg mana 1.  Pastu masa balik pun, hari dah gelap.. masa tu pun malas cari dah yg mana.. layan track je.


Tangga bertingkek tingkek
- yg aku boleh confirm nak ke puncak Chuban ni.. kena panjat tangga dekat 20  siri tangga. Layan je laa~

1.00pm Puncak Gunung Korbu

- Yes! Akhirnya sampai. Tapi sampai2 je..dah start hujan. hero2 kita pasang fly, setup ground.
- Lepak bawah fly.. sambil layan nasi impit kuah kacang + hot choc dan nak adapt dengan udara sejuk di puncak.. fuuuhhh~ rare!





- teruskan perjalanan ke Puncak Gayong dalam kul 3.00pm, track turun naik.. tapi tak pewai macam naik Korbu tadi.

4.30pmPuncak Gunung Gayong

- solat jamak takhir zuhur dan asar
- sap kok lu + sesi photography.. asal boleh laa




5.00pmBack to Gunung Korbu

6.30pm Gunung Korbu (heavy rain)

- huk alorh.. hujan mmg lebat betul masa dah sampai Korbu balik. Kitorang stay jap…
- lepak bawah fly, hanna lapar. Nak maggie ke tak nak? Nak!!!!! Lapar.. lapar gila.. chipsmore abg Man rasa sedap gila masa ni.. padehal aku bukan suka choc sangat pun. Tapi mmg sedap la masa ni.. rasa mcm makan kepci tau. Hiks.
- lapar 1 hal.. sejuk tahap piang 1 hal.. guaner kawe buleh tertinggal poncho kt campsite.. kalo tak, buleh gok wak penyerap haba.. masa ni.. mmg mintak haba.Tapi semua sejuk gilaa.. gilaa laa~

7.30pmheading back to the camp site (Kem Kijang)

- malam dah semakin melabuhkan tirai.. hujan pun dah semakin reda.. teruskan langkah perjalanan.. layan je track. Pewai 1 hal.. sejuk 1 hal… track licin berhal2.. jatuh takyah cite laa.. lantak kan aje.. redah!

Around 12.00am - ilusi pewai

ada 1 masa tu aku jalan seorang, Amri and Abg Bob dah jauh ke depan.. bobby and the rest kt belakang.. aku tengah2.. tapi.. jeng jeng jeng.. ternampak mcm lelaki berbaju putih mcm tengah pegang senapang… aku terberhenti sekejap, sbb nak tunggu line up belakang, datang dekat sikit.. bila dorang dah dekat, baru teruskan berjalan.. dah semakin dekat.. laaa.. dedaunan rupanya.. nate la tipu aku. Hahah~

Dah sampai LWCP – pewai nye kat sini, tahap nak muntah. Sbb Amri dah muntah. Aku ade rasa mcm nak muntah tadi, tapi pastu hilang.. sbb lapar kot. Perut masuk angin. huhu

1.00amKem Kijang

- Alhamdulillah.. sampai jugak akhirnya.. aku faham semua orang lapar, lewat mcm mana pun.. dorg mesti nak makan.. jap2 bagi aku mandi and solat dulu.
- Chef Alif nak masak malam ni, so aku tolong2 jelaa… tolong potong bawang.. belah sayur.. belah hati awak. Eh! Cia.. hahaha. Gurau je geng. Tak gurau tak geng.  Masa masak2 ni.. line up lain tunggu masa makan, sampai tertidur.. alala.. cian mereka.

3.00am Super Late Dinner
- Menu : Nasi + Sayur masak kicap + ayam goreng + rendang ayam + teh panas
-“ Woiii… bangun! Makan!!!”...
- habis je makan.. tolak semua barang ke tepi, TIDUR.. yg ni takyah cite laaa.. dalam tidur pun, hero2 ni boleh bersembang.. tapi dalam bentuk dengkuran.. krohh.. krohh~ hiks.


*******************************************************************

17 July 2016

7.00am hari sudah pagi lagi.

- sedar2 Taufiq dok kejut, “bangun subuh.. dah pukul 7”. Lepas solat, terus on job kt dapur..
- menu breakfast : Chicken Burrito + teh panas
- aku dah kejut Sam suruh bangun, tapi dia degil.. masa aku tengah masak tu, tetibe die menggelupur.. telinga kena gigit dengan lebah.. aku tak leh nak gelak, sbb tangan sibuk potong2 daging ayam. Tp sebenarnya dalam hati aku yg agak keji ni.. “padan muka, orang kejut tadi tak bangun..” sambil berharap dapat gelak guling2. Kah3. Sambung gelak.

9.00amStart tracking to the Starting Point (Ulu Kinta Dam)

- Dah siap breakfast pastu kemas campsite, kami dah bersedia nak teruskan tracking ke Starting Point.
- perjalanan balik boleh speed sikit sbb track byk menurun je..

12.30amAir Terjun Balak

- hujan
- prepare simple lunch.. semua jadi sedap.. sebab lapar sangat dah, maggie share2.. cucuq ikan bilis.. teh panas lagi.. nyum2.
- teruskan perjalanan meredah 5-6 sungai yg arusnya agak deras.. sbb tengah hujan.. air naik. Syukur takde kejadian kepala air je… hurmm~






- malas aku nak cerita kejadian2 kat sini.. cukup jadi kenangan kita2 je.. hiks. nasib baik ada Abg Radz, Alif, Sam, Abg man, Bobby, Taufiq, Amri, Abg Bob.. ehhh dorang semua laa.. Help me cross the river because I’m scared tat I might fall over again. Cis.
- ada 1 tempat ni.. kena lompat batu tau… dengan beg yg berat ni.. nak lompat mmg aku tak berapa mampu. Alif and abg Radz jadi jambatan, Alif siap suh pijak peha dia.. sumpah aku tak berani.. hahaha.. last nya, pass beg.. aku lompat. And yes!!!



5.00pmStarting Point (Ulu Kinta Dam)

- lepas itu, Dataran Pacat.. Bukit Nenas.. starting point dah semakin hampir.. track pun dah semakin melandai.. hahahaha..
 lari lari aku, lari tinggalkan.. tinggalkan semua ini.. untuk mencari ketenangan..

6.30pmPicked up by Lorry


tunggu lori!
7.30pmmandi + solat kat Masjid Tg Rambutan

- nak bergaduh je masa ni.. sbb pewai. Hahaha. Lapar 1 hal lagi..
- ada 2 sebab yg boleh buat orang jadi HULK.. 1 sebab lapar, 1 sebab penat. Ke ada sebab lain? Cuba tambah…

8.00pm Restoran Nasi Vanggey Ipoh (dinner)

- sumpah sedap.
- dah, jom balik. 





Sekarang aku dah upgrade sikit.. hiks. Itinerary dalam bentuk vlog. 
#hannavlogstory. Layan je laa~ 



tengok tau video ni.. penat aku edit.. kbai~


Sekian,

#HannaGeoHIkers @ #HannaMountaineer

(ingat tau.. hashtag ni aku punya, kalau sape berani guna.. aku starlight dahi dia!)

7 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. Nice story. Boleh x sy join group geo hikers. Sy newbie ��

    ReplyDelete
    Replies
    1. awk kan org kuat #GeoHikers tunggu nak ontrek je.. tah bile :p

      Delete
  3. Seriusssss. Klo aku pn kompem double pewaiii

    ReplyDelete

Comment dulu... baru la Geng, baru la rare!