Tuesday, September 8, 2015

DAY 1 : Temu janji di Gunung Irau, Brinchang

Assalamualaikum.. emoticon pink rabbit

Hmm.. kat mane agaknya aku nak bermula, kerana ini sebuah kisah yang panjang. Tapi ianya sebuah pengalaman yg menarik, dan yang paling penting sekali.. ‘RARE’. Aku pesan awal2 ye… kisah ni agak panjang…

        Pagi 29 August 2015  - lepas je subuh.. aku terus kemas barang2 ape yg patut. Style nak survive n nak hidup camping.. nak hidup serba kurang.. takde nye tukar baju 1 hari 2 pasang macam sekarang ni. Cukup 1 pakaian bersih utk solat + baju lebih sehelai dua. Mcm aku ni.. aku cuma bawak sehelai baju tido + sehelai baju utk jalan. 3 hari 2 malam punye plan kan.. baju yg aku pakai siang tu.. aku pakai utk esok. Baju tido sehelai = Mlm ni pakai, malam esok pakai lagi. Baju jalan is baju jalan. Lagi lame aku duk dalam hutan or camping, lagi sikit baju aku bawak. Haha. Ok.. Ok..  Dah message2 geng dah.. update lokasi mereka.. tetibe tengah syok tgk cite “the mask” tu, dpt message dr pika..And by that time, aku memang da keluar umah.. dah start engine. Aku rasa nak menangis sbb tak dpt tgk cite “the mask” sampai habeh. Haha. 
tak habeh baca message masa keluar rumah Y_Y
Tapi.. kes malas patah balik..aku move on jugak. org tua2 cakap.. kalau dah keluar rumah, jangan patah balik.. nanti bad luck. Org2 tua cakap laa.. aku sampai kan je… so, aku pun terus gerak ke LRT Sri Rampai, nasib baik jugak Wani dah sampai..  takla stress sgt tunggu org tak sampai2. Tak lama pastu.. Pika and Sha pun sampai… kitorang terus gerak g Giant beli barang simple2 nak masak2 nanti + g makan dlu. Ade orang lapar.. tak tahu la siapa?. Hmmm…



       Right after that, singgah CALTEX jap isi angin tayar.. semua muatan yg terlebih.. diminta turun dari kenderaan yee…. Haha. So, selesai semua.. Around 3.00pm, Hero pun bergerak ke Cameron Highland ikut laluan Simpang Pulai. Jalan jammed lor.. benda biasa ye dak? Lagi2 hari cuti gini.. semua orang nak g Cameron Highland jugak..  sampai Kg. Raja dalam kul 7.00pm gitu.. tapi bapak arh punya jammed.. cramp kaki aku.

        Plan nak ke Gunung Irau ni dah lama sebenarnya.. and sepatutnya well prepared. Dah tau nak stay mane or nak camping kat mane and so on. Tapi utk adventure kali ni, kitorang pilih GAMBLE. Baru la rare.. aku highlight satu ayat yg aku rase beliau dan geng nya pun berfikiran same mcm geng kami. “konsep hidup backpack yg pure.. yg rare..yg serba kurang.. yg tak selesa.. yg survive.. n yg paling penting yg sentiasa belajar utk IKHTIAR hidup (Andy 2015, Tebing Tinggi Backpacker)” And yes.. we are in the same boat. Kite  tak merungut dengan ape yg kite pilih.. kate nak rare. Haha.




        Kitorang set location ke Brinchang, kata dalam 800m lagi.. tapi kenderaan bergerak sangat perlahan mcm kura2 bunting.. jarak mcm 80km je gayanya.. kadang2 kenderaan tak bergerak langsung. seriously jammed like shit. Sampai kat mana tah, masa kenderaan berhenti.. aku tekan hazard light and tukar ke side penumpang, exchange driver dengan Wani. Memang sengal, seb baik badan tak besar mane.. boleh la nak wat gitu. Huhuhu.


hirup aura gunung
 Sebenarnya ada gak wat plan B, nak cari hotel bajet.. tp semua penuh. Kalau ada pun mahal bebenau.. takde makne kitorang nak spend duit utk bnda yg tak munasabah. Tapi mahal ke murah ke, hotel dah tak valid lg kat Cameron Highland masa tu. Huhu. Plan nak tido masjid yg pada asalnya lawak2 je.. akhirnya bakal menjadi kenyataan.. at last kitorang park betul2 depan Masjid Brinchang (tu je yg available, tu pun pusing 2-3 kali semata2 cari parking), pastu kitorang jalan kaki mencari balai polis.
Report kt Balai Polis dulu laaaa
        Pakcik polis tu suruh kitorang stay kat padang sebelah tu. Kalau la ada khemah nye, pakcik tak yah offer, kitorang dah hinggap dulu. Unfortunately.. khemahnya kt Segamat gitew.. hahah. Alang-alang, tanye je la boleh ke idak nak tidur masjid, nasibla Pakcik Polis paham.. hotel semua full.. (alasan je ni.. nak save bajet, tapi memang betul pun hotel semua full. Ok, ini serius! Tutugo Emoticons 1Sekali depan balai ada parking lot yg kosong, aku and Sha pun tunggu lar kat tempat tu… sementara Wani dan Pika g amek Hero. Sejuk takyah cakap la.. memang la sejuk, sweater pun aku takde. Haha.. 

tak lama pastu, aku nampak ada sorang mamat rambut panjang dan 2 org pengikutnya.. (mcm pelik je ni) nak masuk balai polis, tapi tak jadi.. dia pegang phone tengah bercakap dengan someone.. and pastu mereka berjalan di hadapan kami, aku dengar dia sebut “iz..” memula aku ingat dia ada kawan lain nama sama dgn aku, aku pun sayup..sayup menjawab.. “saya.. hehe” saja nak lawak2 la dengan Sha, tetibe mamat2 tu patah balik and menuju kearah kami.. “geng hazwani ye?” lor.. terungkai la misteri, ni la andy legend TEBING TINGGIBACKPACKER and the gang yg provide service 4x4 utk kitorang ke kaki Gunung Irau esok. 

        Si Wani pulak masa tu menghadapi masalah nak start Hero, tuan die je paham die.. membebel gak la si Andy tu si Wani tak sampai2, dia yg deal dgn dorang. Lepas Wani da sampai, dah berbincang esok nak pick up kitorang kul bape.. n so on, kitorang pun bersurai. Dengan janji.. tepat pukul 6.00am kena get ready dpn masjid, lambat tidak sesekali. (** yg ni selingan je, mamat2 tu tak percaya kitorang dah 27, well.. kembang jap hidung bile dorg ckp muka mcm student lagi ni. Haha. Kbai) and patut la Andy tak byk bunyik masa kitorang ckp kitorang stay masjid. Sbb konsep gamble and rare tu.. same2 pernah and akan praktik kan…

Around 11.00pm ++ , Lepas settle kan hal dengan Andy, since dia ckp nak pick up kitorang depan masjid, kitorang buat keputusan nak park depan masjid balik. And nasib naik, parking tadi still valid. Wuhuhu. Kitorang biar dulu barang2 lepak dalam kereta, perut ni lagi penting.. kena isi cepat. Cacing2 dah menangis mintak makan. So, pusing2.. kitorang makan betul2 sebelah masjid. Restoran org Klate gamaknya, Ikan Bakar Pak Nik Tomyam.. rasa not bad. Yg bad nya makanan sampai agak lambat. Ni yg rasa nak tetak je meja ni (Wani laa yg cakap camni. hahah). Lepas makan, bayar la.. hmmm... not bad gak la harga.. mampu la lagi.


Settle makan dalam kul 1.00am ++, kitorang jalan g kat kereta nak punggah barang nak bawak masuk masjid + nak bawak hiking esok. Masa ni laa Yus and suaminya, Basyar sampai… lepas bagi2 barang and bgtaw tentative utk esok, kitorang pun bergerak ke masjid. 



Memula risau gak tak leh masuk, tapi penjaga masjid tu ckp boleh je.. tp kena jage kebersihan. Budak 2 org ni lagi rare.. tidur dalam kereta. Haha. Asal boleh laa.. hmm… So dah settle semua.. kemas barang sudah.. mandi pun sudah, apa lagi.. tidur laa..jam dah kul 2.30am masa tu, tidur2..

to be continued.. 


(notes: Please refer the links below to subscribe for the full story)

DAY 1 - DAY 2 - DAY 3

No comments:

Post a Comment

Comment dulu... baru la Geng, baru la rare!